Monday 28 January 2013

Cinta pandang pertama

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ni saya nak bercerita tentang cinta. Jika ada sesiapa tak suka sila blah sekarang. Saya tengah menyelami jiwa sendiri ni. Huhu

" Perempuan sukar melupakan cinta pertama mereka". Itulah yang keluar dari mulut Along ketika kami sedang menonton cerita Setia Hujung Nyawa.

Tapi dalam hati aku, saya rasa lelaki juga sukar melupakan cinta pertama mereka.

Cinta pertama saya? Hihi. Masa sekolah menengah. Cinta monyet orang kata. Tapi, saya tak peduli. Kerna bagi saya.. saya suka kerana Allah. Dapat bersyukur, tak dapat tak menyesal.
Kenapa mengungkit cerita lama?
Ya, saya sekarang punya cinta yang luarbiasa.. Allah dan keluarga. Dan bakal suami. (Siapa ntah).

Entah kenapa kadang kala terasa lucu dan mudah saja untuk tersenyum bila teringatkan kisah itu. Bodohnya saya. Kanak- kanaknya saya. Tak matang sungguh. Walaupun sudah bertahun lamanya tidak berhubung mahupun mengungkit cerita itu, tapi bila muncul di ingatan, secara automatik bibir tersenyum. Entah apalah yang dilucukan.

Cinta pandang pertama. Ya, sukar untuk saya lupakan. Ada saturasa yang indah berbunga- bunga dalam jiwa. Dan ada juga rasa duri tajam pisau menusuk hati. Semua itu saya sudah lalui. Dan semua rasaitu hanyalah memori.

Bila saya melihat masa depan saya.. saya tersenyum. Kenapa? Saya rasa saya nampak perubahan diri saya.
Si dia yang dulu, saya jadikan pengajaran dan kenangan. Si dia kini, saya dan dia sedang usahakan hari bahagia kami. Masing2 menyepi, tak kenal sama sendiri.

Ada yang bertanya. "Bagaimana jika 'dia yang pertama tu' jodoh kamu sebenarnya?"
Saya hanya mampu tersenyum riang, "Alhamdulillah, tak sangka."
Dan jika bukan diatapi orang yang kamu tak jangka akan jatuh cinta?
Saya hanya senyum dan menjawab," Alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui segalanya."

Dan kenapa harus saya coretkan perkara yang menggelikan ini?
Kerna saya mahu ia keluar dari ingatan saya. Biarlah ia terpahat di dunia maya ini. Tak banyak pun, sikit jadilah. Agar saya punya ruang untuk saya isikan kasih sayang manusia masa depan saya.

Kepada awak, terima kasih atas segalanya. Gembira, sakit, tawa dan air mata itu pengalaman berharga untuk saya. Hidup baik-baik ya.

Kepada si masa depan saya, kita usaha menjadi manusia soleh ya? Pimpin tangan saya ke SyurgaNya ya? InsyaAllah. :)

p/s: oh, saya beritahu tak cinta saya tak berbalas? LOL

Alhamdulillah atas pengalaman ini Allah.

No comments:

Post a Comment

Nuff adz