Sunday 27 January 2013

Cinta, kebencian, dendam, kasih dan maaf.

Bismillahirrahmanirrahim..

Hidup ini penuh dengan masalah. masalah, masalah, masalah. Tapis semua ini boleh diELAKKK. Haha.
(Tagline rancangan Elak- Elak).

Majoriti daripada kita pasti sudah merasai semua perkara di atas. Rasa cinta, benci (sama ada membenci atau dibenci), dendam, kasih dan maaf (memaafkan dan minta dimaafkan).
Semua perasaan ini kita apsti akan merasainya. Jika anda belum merasai salah satu daripada perkara-perkara yang disebutkan, tunggulah.. masanya akan tiba juga.

Apa pepatah menyebut..
" Jika anda terlalu menyintai seseorang, letakkanlah sedikit kebencian padanya. Jika anda terlalu bencikan seseorang, letakkanlah sedikit cnta kepadanya."
Ramai yang bertanya, kenapa ya?

Apabila terlalu banyak 'sangat', apabila tiba sesuatu masalah/selisih faham.. anda akan 'sangat' juga orang itu. Tapi, dengan perkara yang bertentangan.
Jika sangat sayang, jadi sangat benci.
Jika sangat percaya, jadi sangat menjengkelkan.
Dan begitulah sebaliknya.
Hidup ini seperti roda.
Jangan terlalu mempercayai seseorang.. kerna manusia akan memungkirinya.
Percayalah pada Allah, kerna Dia pasti akan menepatinya.

Jika anda berada di disituasi masalah/selisih faham.. jangan terlalu ikut emosi. Saya sudah pelajari dari kesilapan saya. You get the forgiveness, but never the trust.

Ya, memaafkan sesuatu yang sukar. Lebih sukar untuk percaya kembali. Masa bercinta, semua bersama. Hanya untuk 10 minit selisih faham.. dari cinta bertukar kepada benci.

Percayalah, dengan membenci anda akan hilang banyak perkara. Terutamanya kebahagiaan.
Pujuklah hati untuk memaafkan dan meminta maaf.
Jika anda tidak dimaafkan, pohonlah pada Allah agar dilembutkan hati mereka untuk memaafkan anda. Jika anda masih lagi rasa bersalah, niatkan agar amal baik yang akan anda lakukan nanti disedekahkan kepada oang itu. (petua dari ceramah 4 tahun lalu)

Tujuan saya menulis perkara ini bukan untuk saja2, cakap atau mengata siapa2 dan bukan untuk meminta simpati. Cuma saya harap, jika ada yang membaca, ambillah iktibar dari artikel ini. Saya telah melakukan kesilapan. Saya terlalu mengikutkan emosi, mendengar kata si api-api dan akhirnya semua itu memakan diri. Saya kehilangan mereka yang saya sayangi.
Namun saya redha, sayalah punca semua itu berlaku sebenarnya. Maafkan aku Tuhan.

Harap anda semua lebih berhati- hati dalam setiap langkah anda. Setiap kata anda. Jangan terlalu mengikut emosi.

Terakhir kali; jangan ingat anda bagus dari orang. Kita semua sama. Anda sakitkan hati orang, Allah balas dengan orang yang anda sayangi menyakitkan hati anda.

At the end, padan muka kau. Sigh~

Alhamdulillah atas ujianMu.

No comments:

Post a Comment

Nuff adz